Klachtenfunctionarissen
Vanaf 2018 is gewerkt aan de professionalisering van de interne klachtenprocedure. De laatste stap was het formaliseren van de staande praktijk: één uniforme regeling voor lokaal maatwerk. Eind 2021 is de huidige, nieuwe klachtenregeling vastgesteld door het college. Deze klachtenregeling vervangt achterhaalde en deels overlappende regelingen en sluit goed aan op de externe klachtbehandeling door de ombudsman.
Ander belangrijk punt dat is meegenomen in de regeling, is de positionering van de klachtenfunctionarissen. Met ingang van 1 januari 2022 zijn de klachtenfunctionarissen onafhankelijk gepositioneerd direct onder de directie, functioneel autonoom en door het college gemandateerd om klachten te behandelen.
Inwoners en ondernemers kunnen via de klachtenfunctionarissen laagdrempelig hun uitingen van onvrede over het gemeentelijk handelen uiten. Over 2021 zijn in totaal 407 klachten binnengekomen over de gemeente Amstelveen en 449 over zorgaanbieders (contractspartijen). Dat is ten opzichte van vorig jaar een stijging van 29 c.q. 95%. Deze laatst genoemde stijging is terug te voeren op corona (minder ritten). Meer toelichting en gegevens hierover worden verstrekt in de aparte uitgebreide jaarrapportage die eind april 2022 beschikbaar wordt gesteld.