3 Paragrafen

3.4 Bedrijfsvoering

HRM

HR en organisatieontwikkeling
Hybride werken is een vaste pijler geworden in het werkgeverschap van de gemeente Amstelveen. Zo is er in 2021, mede in het kader van vitaliteit, onder andere besloten tot de vergoeding van ergonomische thuiswerkvoorzieningen conform de geldende arbo-normen.

Hybride werken vraagt op onderdelen ook andere competenties van leidinggevenden. In 2021 is gestart met een Management Developmenttraject. Naast het thema ‘leidinggeven in een hybride werkomgeving’, ligt de focus in het MD-traject op ‘peoplemanagement’ en ‘resultaatgericht sturen’. Onder externe begeleiding zijn leervragen van het management op deze thema’s in kaart gebracht.
Ook van medewerkers vraagt hybride werken een andere inzet naast allerlei functiegerichte veranderingen. De AA-academie, het interne opleidingscentrum, heeft in het afgelopen jaar in totaal 117 trainingen georganiseerd op allerlei gebied, variërend van Vitaal thuiswerken, Slimmer werken met Excel tot Adviesvaardigheden en Projectmanagement.

Om leidinggevenden te ondersteunen bij het werken met actuele management- en stuurinformatie is een dashboard Bedrijfsvoering ontwikkeld. De leidinggevende heeft hiermee continue toegang tot actuele verzuiminformatie, informatie over de formatie/bezetting per afdeling, de inhuur en aflopende contracten.

De invoering van de Omgevingswet is veelomvattend, en heeft vergaande consequenties voor zowel bedrijven en inwoners, als voor de organisatie. Daarom is in 2021 gestart met het onderzoeken welke gevolgen de invoering van de Omgevingswet heeft op functies, taken en derhalve op onze medewerkers.

Diversiteit en Inclusie
In 2021 is Diversiteit en Inclusie nog prominenter op de agenda gezet. Wij hebben uitgesproken dat de gemeente Amstelveen divers en inclusief wil zijn en ook een voorbeeldfunctie wil vervullen richting instellingen en bedrijven. Onderdeel van de besluitvorming is een zogenaamde inclusiviteitsscan; een scan waarin medewerkers wordt gevraagd naar hun ervaring en beleving op dit terrein. De scan stond gepland voor november 2021 maar is vanwege technische complicaties verzet naar januari 2022. Aanvullend is er ook nog een beleidsscan uitgevoerd. De resultaten van deze scans vormen de basis voor een actieplan om inclusiviteit te bevorderen.

HRM Integriteit
Eind 2020 is een onlinetraining uitgezet onder alle medewerkers (de integriteitsmodule van Integriteit.nl). Dit instrument is ingezet om te bevorderen dat men zich bewust is van het belang van integer handelen. Het brengt daarnaast ook leidinggevenden in positie om alert te zijn op dit thema. In de training zijn dilemma’s op het terrein van integriteit voorgelegd, waar mogelijk toegesneden op het eigen werkterrein van de medewerkers. In de loop van 2021 zijn de resultaten van de training in de diverse werkoverleggen besproken. Het thema integriteit vraagt continue aandacht, maar staat goed op de kaart.

Arbeidsmarkt
De verwachting in 2020 was dat als gevolg van de Corona-uitbraak het op een aantal gebieden makkelijker zou zijn voor gemeenten om mensen aan zich te binden in 2021. Dit is niet het geval geweest. In alle domeinen zijn er voor vacatures weinig geschikte kandidaten. Het totaal aantal openstaande vacatures bij gemeenten ligt hoger dan voor Corona.

Amstelveen heeft verschillende maatregelen genomen om haar positie op de arbeidsmarkt te versterken. Zo is flink ingezet op het verstevigen van het werkgeversmerk met veel aandacht voor een specifieke campagne voor het ruimtelijke domein, actieve headhunting, alsook een nog breder gebruik van social media. Daarnaast wordt veelal gekozen voor een breder profiel en voeren we actief beleid om inhuurkrachten in dienst te nemen.

Ondanks alle uitdagingen die spelen op de arbeidsmarkt, slaagden we er in om nieuwe medewerkers in dienst te nemen en ook ingehuurde krachten aan ons te binden: in 2021 zijn 110 vacatures vervuld. Ook is het de organisatie gelukt om ondanks corona stagiaires een plek te bieden. In 2021 zijn er 35 medewerkers ingestroomd op een leer-werkcombinatie of stage. Dit heeft voor een zestal stagiaires zelfs geleid tot een vaste aanstelling.

Verzuim
De verzuimcijfers (6% over 2021) hebben aanleiding gegeven voor een onderzoek naar de verbetermogelijkheden die naast de reguliere aanpak van verzuim kunnen worden ingezet. Dit onderzoek is in de tweede helft van 2021 uitgevoerd en wordt gevolgd door het Actieplan Verzuim in 2022. Dat plan zal zich met name richten op het verminderen van het langdurig verzuim.

Deze pagina is gebouwd op 09/06/2022 16:46:25 met de export van 09/06/2022 12:29:01