Algemeen

1.4 Beslispunten rekening

1. vaststellen jaarstukken
Beslispunt 1: De jaarstukken 2021 vaststellen.

2. rekeningresultaat
Beslispunt 2: Het rekeningresultaat van € 8,302 miljoen negatief (begroot € 20,015 miljoen negatief) te onttrekken aan de algemene reserve.

3. fasering kredieten
Het restant van de toegekende kredieten bedraagt eind 2021 € 9,976 miljoen (kolom D). Voorgesteld wordt om € 8,687 miljoen kredieten beschikbaar te houden voor besteding in 2022 (kolom E).

Omschrijving (bedrag x € 1.000)

Gevoteerde bedrag (A)

Uitgaven t/m 2020 (B)

Uitgaven 2021 (C)

Restant ultimo 2021 (D)

verwachte lasten na 2021 (E)

Vastgoed: bedrijfsgebouwen

0

0

0

0

0

Wegen en Verkeer (maatschappelijk nut tlv reserve)

7.744

2.344

3.281

2.118

770

Investeringsfondsen

19.753

12.725

5.671

1.357

1.461

Onderwijshuisvesting (investeringsfonds en exploitatie)

50.705

32.564

13.448

4.693

4.641

Overig

2.575

300

1.106

1.168

1.168

Subtotaal algemene middelen

80.777

47.934

23.506

9.337

8.041

Afvalbeheer (incl. bedrijfsafval)

822

509

55

258

265

Riolering

2.569

721

1.566

281

281

Zorgvlied

100

0

0

100

100

Subtotaal kostendekkende exploitaties

3.491

1.231

1.622

639

646

TOTAAL

84.268

49.164

25.128

9.976

8.687

Van de restantkredieten wordt een groot deel afgewikkeld met een daarvoor gevormde bestemmingsreserve. Voor de begrotingsrechtmatigheid is het belangrijk dat naast de overheveling van kredieten met bijbehorende kapitaallasten tevens wordt ingestemd met het wijzigen van de begroting voor de hiermee samenhangende reservemutaties, zodat dit 1-op-1 aansluit met de gefaseerde kredietonttrekking. Dit betreft de reserve "dekking kapitaallasten" en de specifiek gevormde bestemmingsreserves.

Beslispunt 3: Instemmen met het beschikbaar houden in het begrotingsjaar 2022 van per saldo € 8,687 miljoen aan restantkredieten, alsmede met het wijzigen van de begroting 2022 voor de met deze kredieten samenhangende reservemutaties.

4. Budgetoverheveling/Kadernota rechtmatigheid
Via resultaatbestemming wordt voorgesteld om enkele niet bestede bedragen beschikbaar te houden in 2022 voor het afronden van werkzaamheden/projecten. De toelichting staat vermeld op de programma's.

De posten "grondbank" en "functioneel leeftijdsontslag Brandweer Amsterdam-Amstelland" wikkelen af met specifieke bestemmingsreserves. In 2021 is in de begroting geen rekening gehouden met een dotatie respectievelijk onttrekking aan de reserves. Volgens de Kadernota rechtmatigheid is het niet toegestaan c.q. onrechtmatig meer te onttrekken dan begroot. Via dit beslispunt wordt voorgesteld de saldi alsnog in 2022 af te wikkelen met beide reserves.

Voorstel budgetoverheveling 2021 naar 2022 e.v. (bedrag x € 1.000)

saldo

programma

Toegankelijk open luchttheater Elsrijk (motie)

30

1

Voorbereidingskrediet de Scheg

200

2

Tijdelijke huisvesting Orion + scholenlocatie Orion

197

2

Uitbreiding Amstelveen College

74

2

Amstelland International School, 1ste inrichting

57

2

Grondbank

55

3

Energiebesparende maatregelen

855

5

Smart Mobility

95

5

Samenwerking Aalsmeer

40

6

Functioneel leeftijdsontslag Brandweer Amsterdam-Amstelland

-615

6

Digitale transformatie

65

7

Lokaal coronafonds

7.849

diverse

Totaal-generaal (resultaatbestemming)

8.902

Beslispunt 4: Instemmen via resultaatbestemming met budgetoverheveling van € 8,902 miljoen naar komend jaar en de begroting 2022 wijzigen voor de vermelde bedragen, inclusief daarmee samenhangende mutaties met reserves en investeringen.

5. Balanswaarde aandelen BNG
De gemeente Amstelveen bezit 143.520 aandelen, hetgeen neerkomt op een beperkt belang van afgerond 0,2% van het totaal aantal aandelen. De balanswaarde per 31 december bedraagt € 326.000 en dit is de verkrijgingsprijs van de in 2001 omgewisselde aandelen type A en B. Amstelveen had 677.600 aandelen A tegen een waarde van ƒ 1,00 en 160 aandelen B tegen een waarde van ƒ 250,00 met een totale waarde van ƒ 717.600,00 (= € 325.632,68).

BNG bank waardeert de aandelen voor € 2,50 per stuk. Waardering tegen deze prijs betekent een balanswaarde van € 358.800,00. Voorgesteld wordt om over te stappen naar de waarderingsgrondslag van de BNG ofschoon dit vanuit de wetgeving niet noodzakelijk is. Dit betekent voor 2022 een incidenteel voordeel van € 33.167,32.

Beslispunt 5: Instemmen met het aanpassen van de balanswaarde van de aandelen BNG naar € 2,50 per aandeel en de begroting 2022 hiervoor wijzigen.

6. Lokaal coronafonds
In de tweede tijdvak 2021 staat een stand van het Lokaal Coronafonds vermeld per ultimo september waar de raad via een beslispunt in het collegevoorstel formeel mee heeft ingestemd. Zoals afgesproken wordt de raad voor elke cyclus van de commissievergaderingen geïnformeerd over de laatste stand van zaken van het Lokaal coronafonds.

De jaarrekening bevat in de bijlage "Corona" een actueel overzicht. Het plafondbedrag en de individuele posten moeten vanuit budgetrecht formeel worden goedgekeurd door de raad. De actualisatie leidt tot een plafondbedrag van € 8,762 miljoen.

Beslispunt 6: Instemmen met de geactualiseerde plafondbedragen die ten laste komen van het Lokaal Coronafonds van totaal € 8,912 miljoen.

7. Opheffen reserve Schuilkelder Wolfert van Borsselenweg
De genoemde reserve kan worden opgeheven. De bevoegdheid voor het instellen en opheffen van bestemmingsreserves ligt bij de raad.

Beslispunt 7: Instemmen met het opheffen van de reserve "Schuilkelder Wolfert van Borsselenweg"

8. Taakmutaties decembercirculaire 2021
De notitie "decembercirculaire gemeentefonds 2021" meldt voor het verslagjaar 2021 een voordeel van € 1,6 miljoen (inclusief € 0,15 miljoen "oude jaren") en € 0,7 miljoen specifieke taakmutaties. Zoals in de notitie decembercirculaire staat vermeld komen deze posten pas vanaf 2022 tot besteding en wordt via resultaatbestemming voorgesteld € 0,7 miljoen beschikbaar te houden in de begroting 2022.

Beslispunt 8: Instemmen met beschikbaar houden van de in decembercirculaire 2021 toegekende gelden voor taakmutaties met een totaalbedrag van € 709.000 en de begroting 2022 hiervoor wijzigen.

9. Knooppunt Ouderkerkerlaan
Bij het financieel afronden van het project Knooppunt Ouderkerkerlaan bij de jaarafsluiting is gebleken dat een aantal begrote inkomsten en/of financieringsbronnen van het project niet beschikbaar waren of niet toegekend werden. Hierdoor is een tekort ontstaan van € 264.000 op het krediet “Knooppunt Ouderkerkerlaan”. Dekking is gevonden binnen de reserve “groot onderhoud wegen” op het project “wegen knooppunt Ouderkerkerlaan” (Meerjarenprojectplan Buitenruimte c.q. MPP) en als zodanig verwerkt in de jaarstukken 2021. De raad wordt gevraagd via dit beslispunt dit achteraf te autoriseren.

Beslispunt 9: Instemmen met de in de jaarstukken 2021 gemaakte overboeking van het tekort bij het krediet “Knooppunt Ouderkerkerklaan” van € 264.000 ten laste van de reserve “groot onderhoud wegen” (project “wegen knooppunt Ouderkerkerlaan”).
.
10. Aanvullende reservestorting groen Amstelveenlijn
In de tweede tijdvakrapportage 2021 is besloten een groot deel (€ 440.000) van de bijdrage van de Vervoerregio Amsterdam (VRA) van € 612.500 te storten in de reserve "Amstelveenlijn". Van dit bedrag had € 201.500 weer onttrokken moeten worden aan de reserve Amstelveenlijn en gestort moeten worden in de reserve "dekking kapitaallasten" voor de uitgaven voor het Groen langs de Amstelveenlijn in 2021. Vanuit rechtmatigheid is dotatie aan laatstgenoemde reserve niet mogelijk in de jaarstukken 2021 door het ontbreken van een begrote storting.

Beslispunt 10: Instemmen met het storten van € 201.500 in de reserve "dekking kapitaallasten " ter dekking van de kapitaallasten groen Amstelveenlijn en een bedrag van dezelfde omvang te onttrekken aan de reserve "Amstelveenlijn" en hiervoor de begroting 2022 te wijzigen.

Deze pagina is gebouwd op 09/06/2022 16:46:25 met de export van 09/06/2022 12:29:01