Vernieuwing ambtelijke samenwerking Amstelveen-Aalsmeer
In het afgelopen jaar zijn in langdurig en intensief overleg met de gemeente Aalsmeer afspraken gemaakt over vernieuwing van de ambtelijke samenwerking voor de periode 2022 – 2026. De gemaakte afspraken zijn bekrachtigd in de raadsvergaderingen van december 2021 in beide gemeenten. Uitgangspunten voor de vormgeving van de nieuwe samenwerking zijn vereenvoudiging en verheldering van de samenwerkingsafspraken, en meer ambtelijk belegde verantwoordelijkheden, waardoor de bestuurlijke drukte rond de samenwerking kan verminderen. De bestaande Centrumregeling ambtelijke samenwerking Aalsmeer en Amstelveen blijft gehandhaafd als juridische basis voor de samenwerking. De gemaakte afspraken zijn vastgelegd in een Samenwerkingsovereenkomst 2022 – 2026. In die Samenwerkingsovereenkomst is opgenomen dat de colleges van Aalsmeer en Amstelveen gezamenlijk het verloop van afspraken uit de Samenwerkingsovereenkomst evalueren in de tweede helft van 2025.
De financiële consequenties van de voorstellen voor vernieuwing van de samenwerking zijn als volgt samen te vatten. Er is een egalisatiereserve gevormd om noodzakelijk meerwerk in de taakuitvoering door de AA-organisatie voor beide gemeenten, niet zijnde bedrijfsvoering, te kunnen bekostigen. Aalsmeer betaalt in 2021 een bedrag van € 1,67 mln voor de frictiekosten, die in de AA-organisatie ontstaan als gevolg van de vorming van de kernorganisatie Aalsmeer. Het accommoderen, c.q. “daadwerkelijk oplossen” is daarmee verder belegd bij de gemeente Amstelveen. Al naar gelang het moment en de mate waarin deze frictie optreedt zal de reserve worden ingezet en zal daarover via de reguliere P&C-cyclus worden gerapporteerd. Aalsmeer vormt een compacte eigen kernorganisatie die een klein deel van de taken van de AA-organisatie overneemt. De structurele dienstverleningsbijdrage van Aalsmeer aan Amstelveen gaat als gevolg daarvan met € 1,5 miljoen omlaag.