Conclusie paragraaf weerstandsvermogen
Het weerstandsvermogen is zoals gezegd de mate waarin de gemeente Amstelveen in staat is om tegenvallers (risico's) op te vangen.
Met het naast elkaar zetten van het in dit hoofdstuk geschetste risicoprofiel en weerstandscapaciteit kan worden geconcludeerd dat waar het de incidentele kant van het weerstandsvermogen betreft, de beschikbare weerstandscapaciteit € 152 miljoen bedraagt tegenover een benodigde buffer van € 55 miljoen.
Voor structurele ontwikkelingen geldt dat deze structureel in de begroting dienen te worden ingepast. Daarbij kent Amstelveen, naast de opties van het ombuigen op voorzieningen/schrappen van taken, over een forse onbenutte belastingcapaciteit in de orde van € 24 miljoen. Dit biedt tevens een stevige aanvullende buffer op de incidentele weerstandscapaciteit, doordat dit een (gedeeltelijke) inzet van de reserve kapitaallasten mogelijk maakt.
De weerstandsratio wordt berekend als weerstandscapaciteit gedeeld door risicoprofiel. Hierbij wordt de volgende betekenis toegekend aan de uitkomst:
Weerstandsratio | Betekenis |
---|---|
>= 2,0 | Uitstekend |
1,4 < 2,0 | Ruim voldoende |
1,0 < 1,4 | Voldoende |
0,8 < 1,0 | Matig |
0,6 < 0,8 | Onvoldoende |
<0,6 | Ruim onvoldoende |
Amstelveen scoort hierbij de laatste jaren ruim voldoende of uitstekend. Uit deze paragraaf blijkt dat het risicoprofiel wel toeneemt met als belangrijkste (bekende) risico's:
- omvangrijke complexe projecten: Legmeer/BTAZ, Mobiliteit, Stadshart en mogelijk vanaf 2022 de Scheg;
- financiële verhouding: tekorten Sociaal Domein, bekostiging Omgevingswet, klimaatakkoord en nieuwe verdeling gemeentefonds.
Amstelveen heeft gelukkig een goede basis om de toenemende risico's tegemoet te treden. Maar het hogere risicoprofiel en de geplande uitgaven ten laste van reserves in de komende jaren zetten het weerstandsvermogen onder druk. Op dit moment scoort het weerstandsvermogen nog steeds "uitstekend" (152/55=2,76).