bedrag x € 1.000 | bijgestelde begroting | jaarrekening | verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
taakveld + omschrijving | a. toe- voeging | b. ont- trekking | c=a-b verschil | stand 1jan | d. toe- voeging | e. ont- trekking | stand 31dec | f=d-e verschil | g=c-f |
0.4 Bedrijfsvoeringsfondsen | 1.574 | 4.254 | -2.680 | 6.460 | 7.195 | 6.944 | 6.711 | 251 | -2.931 |
0.4 Dekking kapitaallasten bedrijfsmiddelen | 842 | 433 | 409 | 2.221 | 917 | 433 | 2.705 | 484 | -75 |
0.4 Dekking kapitaallasten ICT | 2.123 | 455 | 1.668 | 4.182 | 1.643 | 455 | 5.370 | 1.188 | 480 |
0.4 Dekking kapitaallasten Services | 3.235 | 28 | 3.207 | 5.535 | 2.828 | 28 | 8.335 | 2.800 | 407 |
0.4 Egalisatie digitale transformatie AA | 0 | 327 | -327 | 680 | 0 | 279 | 401 | -279 | -48 |
0.4 Egalisatie hardware IT | 921 | 234 | 687 | 370 | 921 | 269 | 1.022 | 652 | 35 |
0.4 Egalisatie samenwerking AA | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0.4 Frictiekosten vorming kernorganisatie Aalsmeer | 1.670 | 0 | 1.670 | 0 | 1.670 | 0 | 1.670 | 1.670 | 0 |
0.4 Ideaalcomplex bedrijfsmiddelen | 1.096 | 3.751 | -2.655 | 3.956 | 1.096 | 2.619 | 2.433 | -1.523 | -1.132 |
0.4 Investering hardware IT | 1.746 | 2.123 | -377 | 1.127 | 1.746 | 1.643 | 1.230 | 103 | -480 |
0.4 Raadhuis aanpassing huisvesting | 1.103 | 3.235 | -2.132 | 2.132 | 1.103 | 2.828 | 407 | -1.725 | -407 |
7 Overhead | 14.309 | 14.839 | -530 | 26.664 | 19.119 | 15.498 | 30.285 | 3.621 | -4.151 |
Ideaalcomplex bedrijfsmiddelen
Het voordeel op het ideaalcomplex bedrijfsmiddelen betreft het op het taakveld onder b) “Bedrijfsmiddelen” opgenomen faseringsverschil.
Investering hardware IT en dekking kapitaallasten ICT
Het voordeel op de reserve hardware ICT betreft het op het taakveld onder c) “ICT & Digitale Transformatie” opgenomen faseringsverschil.
Raadhuis aanpassing huisvesting en dekking kapitaallasten Services
De levering van de inrichting van de eerste verdieping vindt plaats in 2022. Het budget is hierdoor in 2021 nog niet volledig besteed.
Bedrijfsvoeringfondsen
Met een kleine toename van € 0,3 miljoen blijft het beeld van de omvang en samenstelling van de bedrijfsvoeringfondsen min of meer gelijk. De totale omvang bedraagt € 6,7 miljoen, waarvan afgerond € 3,2 miljoen betrekking heeft op specifieke projecten die gefaseerd zijn, maar waarvan de middelen benodigd blijven binnen de bedrijfsvoering. De omvang van deze overlopende verplichtingen is nagenoeg gelijk aan het saldo 2020. Wel zijn de overlopende verplichtingen vanuit 2020 voor het overgrote deel afgewikkeld en betreft de post nu grotendeels nieuwe verplichtingen. Op het moment dat projecten niet tot uitvoering komen geldt de lijn, dat de hiervoor toegekende middelen vrijvallen in het rekeningresultaat. Geschoond voor deze overlopende projecten resteert een bedrijfsvoeringfonds van € 3,5 miljoen. Onderstaand overzicht zet dit op een rij:
Omschrijving | bedrag |
---|---|
Stand 1 januari 2021 | 6,4 |
Toename 2021 incl. verplichtingen | 0,3 |
Stand 31 december 2021 | 6,7 |
Overlopende verplichtingen | -3,2 |
Geschoond saldo bedrijfsvoering | 3,5 |
Het geschoonde saldo van het bedrijfsvoeringfonds van € 3,5 miljoen zit op 70% van het “plafondbedrag” van € 5,1 miljoen. Dit plafondbedrag is 5% van € 102,5 miljoen, het bedrag op regel A) “Totale Afdelingskosten”, voorlaatste kolom, in de tabel aan het begin van deze toelichting.
Bij de aanbieding van de Nota “risicobeleid, reservebeleid en activabeleid Amstelveen 2021”, vastgesteld in de raadsvergadering van 10 november 2021, hebben wij een evaluatie van de bedrijfsvoeringsystematiek aangekondigd na het verkrijgen van duidelijkheid over de toekomst van de samenwerking AA. Deze evaluatie is inmiddels gestart. Onderdeel van deze evaluatie is ook een verduidelijking en actualisering van de regelgeving met betrekking tot de (maximale) omvang van de reserves c.a. De evaluatie mondt uit in een voorstel voor een nieuwe nota als opvolger van de huidige nota “Begrotingsbeheer en Budgetbeheer”. In afwachting hiervan is de verwerking in deze jaarrekening consistent met vorig jaar (bestendige gedragslijn) en geven de resultaten van de bedrijfsvoering en de actuele stand van de bedrijfsvoeringfondsen ons geen aanleiding tot het doen van nadere voorstellen.