2.4 Openbare ruimte

Wat heeft het gekost?

Financieel overzicht

bedrag x € 1.000

Rekening

Begroting 2021

Rekening 2021

Saldo

Programma

2020

Primitief

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

2021

2.1 Verkeer en vervoer

-9.808

-9.807

12.582

1.781

-10.802

12.739

1.606

-11.133

-332

5.7 Openbaar groen en openluchtrecreatie

-10.405

-10.898

12.437

406

-12.030

11.677

349

-11.329

702

7.2 Riolering

1.836

1.815

7.468

9.279

1.811

7.468

9.279

1.811

0

7.3 Afval

2.118

3.163

9.021

11.849

2.828

9.020

11.920

2.900

72

7.4 Milieubeheer

-1.221

-2.183

3.132

314

-2.818

3.139

563

-2.576

242

7.5 Begraafplaatsen

97

434

4.028

4.483

455

4.028

4.483

455

0

Totaal saldo van baten en lasten

-17.383

-17.476

48.668

28.112

-20.556

48.072

28.200

-19.872

684

Reservemutatie

-2.772

-2.148

14.917

12.186

-2.731

12.299

10.373

-1.925

805

Resultaat

-20.155

-19.624

63.585

40.298

-23.287

60.371

38.573

-21.797

1.489

2.1 Verkeer en vervoer
Het nadelige saldo van € 332.000 betreft lagere inkomsten (€ 175.000) en hogere lasten (€ 157.000).

Meerjarenprojectenplan Buitenruimte (voordeel € 261.000)
Voor het gedeelte van het resultaat wat betrekking heeft op het Meerjarenprojectenplan Buitenruimte zijnde € 261.000 voordeel (€ 74.000 hogere lasten, € 335.000 hogere baten) wordt verwezen naar de desbetreffende bijlage bij de jaarrekening (kopje Financiering, begroot € 5,2 miljoen, realisatie € 4,9 miljoen). Het gaat hierbij om het verschil op de exploitatiebudgetten en niet op de investeringen binnen het programma buitenruimte. Zie de tabel in bijlage 6.2 onder Financiering, bij Totaal 2.1 in de kolommen "Via exploitatie".

Schoonhouden buitenruimte (nadeel lasten € 58.000)
Het onderdeel Schoonhouden Buitenruimte laat een nadeel op de lasten zien van € 58.000. Er is extra inzet gepleegd om het schoonheidsniveau van de wijken te behalen. In 2021 is meer zwerfvuil ontstaan door bijplaatsingen vanwege buitenactiviteiten in de ‘thuisblijfperiode’ tijdens de Pandemie. Er is invulling gegeven aan de bestuurlijke wens om richting een meer effectieve aanpak en betere communicatie te komen. Eind 2021 is er een integrale aanpak van Zwerfvuil opgesteld en benutten we de subsidiemogelijkheden. Na 2022 dreigt de subsidie te vervallen, waardoor mogelijkheden voor extra inzet zonder budgetophoging beperkt zullen zijn.

Openbare verlichting (nadeel lasten € 60.000)
Het budget van de openbare verlichting laat een nadeel op de lasten zien van € 60.000. De energielasten zijn met € 33.000 overschreden, wat grotendeels wordt verklaard door de gestegen tarieven van de energiebelasting. Vanwege de onduidelijkheid inzake de tarieven in 2022 is nog onzeker of dit van structurele aard is.

Het restant van de overschrijding is het gevolg van hogere onderhoudskosten inzake extra storingen en het vervangen van enkele OV kasten in verband met verouderde installaties.

Verkeersregelinstallaties (voordeel lasten € 94.000)
Een groot deel van de verklaring van het voordeel op de lasten zit in het feit dat er in 2021  minder VRI’s in beheer bij de gemeente waren door het project A9 en dat op de Amstelveenlijn diverse nieuwe VRI’s in gebruik zijn genomen sinds vorig jaar, die minder storingen hebben gehad en minder onderhoud behoefden.

Ook zijn er steeds meer VRI's vervangen door rotondes in de afgelopen jaren. De daling van de kosten zal (deels) ook structureel zijn, minder installaties betekenen immers minder onderhoud en storingen  

Grote projecten A9 (nadeel lasten € 50.000, nadeel baten € 493.000)
Voor een grondruil die in 2022 voor de A9 plaats vindt zijn grondkosten gemaakt (€ 67.000). Deze kosten waren niet voorzien.

Het ontwerp van de Bomenbrug is in 2021 niet afgerond. De aanvraag voor een subsidie (€ 432.000) kon daarom nog niet ingediend worden bij de Vervoerregio. In de loop van 2022 wordt een definitief ontwerp van de Bomenbrug gemaakt. Daarna zal in 2022 de aanvraag worden voorgelegd aan de Vervoerregio. De bijdrage blijft naar verwachting hetzelfde.
De bijdrage is bedoeld voor de realisatie van de Bomenbrug. Naar verwachting starten deze werkzaamheden pas in 2025. De Vervoerregio zal de bijdrage pas uitkeren als de werkzaamheden starten. De bijdrage van de Vervoerregio was ten onrechte al in 2021 in de begroting opgenomen en zal in 2025 opnieuw worden opgenomen.

Daarnaast zijn tweetal oninbare balansposten afgeboekt (€ 26.000)

5.7 Openbaar groen en openluchtrecreatie
Het voordelige saldo van € 702.000 betreft vooral lagere lasten (€ 759.000) en wordt met name verklaard door de navolgende onderwerpen:

Meerjarenprojectenplan Buitenruimte (voordeel € 641.000)
Voor het gedeelte van het resultaat wat betrekking heeft op het Meerjarenprojectenplan Buitenruimte zijnde € 641.000 wordt verwezen naar de desbetreffende bijlage bij de jaarrekening (kopje Financiering, begroot € 1.358.000, realisatie € 717.000). Het gaat hierbij om het verschil op de exploitatiebudgetten en niet op de investeringen binnen het programma buitenruimte. Zie de tabel in bijlage 6.2 onder Financiering, bij 5.7 Groen, water, spelen in de kolommen "Via exploitatie".

Heemparken (voordeel € 66.000)
In de voorbereiding voor de renovatie van de oeverbeschoeiing is pas in het laatste kwartaal gebleken dat de aannemer wegens materiaalgebrek niet volgens planning kon starten. Hierdoor is het werk verschoven naar 2022.

Baggeren (voordeel € 49.000)
Vanuit de jaarlijkse ontvangstplicht voor de bagger van het waterschap AGV is minder aangeleverd. Dat kan doordat er minder bagger zat in gebaggerde watergangen of dat de gemeente niet ontvangstplichtig was door de kwaliteit of eigendom.

7.2 Riolering
Het resultaat van Riolering rekent af met de daartoe gevormde egalisatievoorziening. De toelichting is opgenomen bij de betreffende voorziening op dit programma.

7.3 Afval
Het resultaat van het Huishoudelijk afval rekent af met de daartoe gevormde egalisatievoorziening. De toelichting is opgenomen bij de betreffende voorziening op dit programma.

Het resultaat van Bedrijfsafval ad € 72.000 rekent af met de algemene middelen.

7.4 Milieubeheer
Het voordelige saldo van € 242.000 betreft hogere lasten (€ 7.000), maar vooral hogere baten (€ 249.000) en wordt met name verklaard door de navolgende onderwerpen:

Klimaatadaptatieacties
Er is in 2021 ruim € 40.000 besteed aan klimaatadaptatieacties (begroot € 122.000).  Dit budget zal ook minder worden onttrokken aan de reserve klimaatadaptatie en duurzaamheid.
In 2021 zijn acties ingezet die kostenefficiënt zijn uitgevoerd. De coördinatie en inzet van deze acties zijn vanuit de baseline georganiseerd waardoor de verwachte externe advieskosten beperkt zijn gebleven.

Er is wel het nodige gerealiseerd,. Er zijn klimaatadaptieve maatregelen uitgevoerd bij renovatieprojecten in de buitenruimte waarbij, conform het klimaatactieplan, gericht gekozen is om meekoppelkansen te benutten bij nieuwe renovatieprojecten. Voor deze klimaatacties is in 2021 dekking gevonden in de bestaande reguliere budgetten. In de 2e helft van 2021 is gestart met de voorbereiding van diverse klimaatadaptatieacties waaronder drie concrete pilots die zich mede richten op de communicatie en bewustwording van bewoners. De werkelijke uitgaven op deze projecten volgen in 2022.

Uitvoering energiebeleid (nadeel lasten € 285.000 en voordeel baten € 229.000)
Op basis van de benutting van de subsidie regeling verduurzamen bestaande woning 2020-2021  is in de 2e tijdvakrapportage een prognose gemaakt van de besteding van de regeling. De verwachting was dat er ongeveer voor € 160.000 aan subsidie aanvragen ingediend zouden worden. Door extra communicatie over de regeling en met name door de explosief stijgende energieprijzen is  het aantal aanvragen in het tweede half jaar sterk toegenomen.   

Veel inwoners zijn aan de slag gegaan met het verduurzamen van hun woning. In 2021 wordt daarvoor € 460.000 aan subsidie uitgekeerd.  De extra uitgaven ad € 300.000 zijn onttrokken aan de reserve energietransitie en duurzaamheid. In de perspectiefnota 2023 zal bij de actualisering een actuele stand van de reserve duurzaamheid worden opgenomen.

De gemeente heeft van het Rijk de RREW subsidie ontvangen. Dit betreft de beschikking Regeling reductie energiegebruik woningen.  Deze subsidie ad € 518.200 dient voor 1 juli 2022 besteed te zijn.  In de 2e tijdvakrapportage is een inschatting gemaakt van de besteding van de middelen in 2021 en 2022. De verdeling was 50% in 2021 en 50% in 2022, maar achteraf bleek deze verdeling niet te kloppen. Met name omdat de vouchers voor energiebesparende producten veel sneller vergeven waren dan verwacht, is in 2021 een overschrijding zichtbaar van € 197.000. Dit verklaard tevens het grootste deel van de extra inkomsten in 2021

servicepunt energieadvies
Er is een onderschrijding zichtbaar van € 100.000. Het servicepunt energieadvies is als doorontwikkeling van het duurzaamheidsfonds  op 1 januari van start gegaan. Het eerste half jaar is extra ingezet op het organiseren van het servicepunt. Daarnaast is het door de corona crisis ingewikkeld geweest om met VVE’s in gesprek te gaan. Hierdoor is het aantal aanvragen van VVE’s achter gebleven op de verwachting.   Het bedrag van de onderschrijding zal ook minder worden onttrokken uit de reserve energietransitie en duurzaamheid.

Diverse projecten
Voorts is een onderschrijding zichtbaar van € 112.000 doordat een aantal projecten vertraging  hebben opgelopen door de corona maatregelen en de langdurige werving die nodig was om een geschikte medewerker te vinden. Hierbij gaat het met name om de ontwikkeling van de wijkuitvoeringsplannen. Ook is een deel van de werkzaamheden gefinancierd vanuit de RREW middelen en op een toekenning van een provinciale subsidie.

Milieuvergunningen (voordeel € 161.000)
Het voordeel op de lasten van € 161.000 is het gevolg van het efficiënter inrichten van de VTH-taken die betrekking hebben op asbestverwijdering. Daarnaast zijn er minder Basistakenpakket bedrijven aan de Omgevingsdienst overgedragen dan voorzien.

In 2022-2023 verwachten we meer bedrijven over te dragen aan de Omgevingsdienst. Dat komt mede door de transitie onder de Omgevingswet van basistakenpakketbedrijven naar milieubelastende activiteiten. Het gaat, op basis van nu bekende gegevens, om ongeveer 395 bedrijven die gescreend moeten worden voor overdracht.

7.5 Begraafplaatsen
Het resultaat van de begraafplaats Zorgvlied rekent af met de daartoe gevormde egalisatievoorziening. De toelichting is opgenomen bij de betreffende voorziening op dit programma.

Deze pagina is gebouwd op 09/06/2022 16:46:25 met de export van 09/06/2022 12:29:01