3 Paragrafen

3.7 Financiering

Financiering

Treasurystatuut
In december 2015 heeft de raad ingestemd met de nieuwe verordening ex artikel 212, 213, 213a en het geactualiseerde treasurystatuut. In de raad van februari 2017 heeft de raad ingestemd met een geactualiseerde verordening artikel 212.

Financieringsfunctie reserves en voorzieningen
Een belangrijke functie van reserves en voorzieningen betreft de financieringsfunctie. Binnen een sluitende meerjarenbegroting wordt rekening gehouden met jaarlijkse rentebaten van € 0,8 miljoen op het onderdeel algemene dekkingsmiddelen. Met de huidige interne rekenrente van 3,0 procent betekent dit dat hiervoor afgerond € 27 miljoen aan reserves en voorzieningen beschikbaar moet zijn (3,0 procent over € 27 miljoen genereert € 0,8 miljoen). Tegelijk met de begrotingsstukken 2022 is een collegevoorstel "Nota risicobeleid, reservebeleid en activabeleid Amstelveen 2021" voorgelegd. De raad heeft hiermee onder andere besloten om vanaf 2022 deze jaarlijkse rentebaten niet meer op te nemen.

Wanneer de ontwikkeling van bestemmingsreserves en voorzieningen meerjarig wordt beschouwd, valt te constateren dat deze door de jaren heen gebruikt worden voor de doeleinden waarvoor ze in het leven zijn geroepen.

Het totaal aan egalisatie- en overige bestemmingsreserves bedraagt per 1 januari 2023 afgerond € 76 miljoen waarvan de reserve stedelijke vernieuwing (€ 12 miljoen), energietransitie (€ 11 miljoen) en toekomstige gemeentelijke investeringen A9 (€ 6 miljoen) het grootste aandeel vormt. Een groot aantal reserves heeft een omvang tussen de € 2 en € 5 miljoen.
Daarnaast heeft de bestemmingsreserve "Dekking kapitaallasten" een omvang van € 130 miljoen. Deze reserve is bedoeld voor  het structureel dekken van de kapitaallasten in vooral onderwijsgebouwen.

Algemene reserve en bestemmingsreserve "stedelijke vernieuwing"
De algemene reserve is allereerst samen met de reserve “stedelijke vernieuwing” belangrijk als risicobuffer om tegenvallers op te vangen. Het door de raad vastgestelde minimumniveau voor de bufferfunctie is bepaald op € 15 miljoen via de nota "risicobeleid, reservebeleid en activabeleid Amstelveen 2021". Dit benodigde minimumbedrag wordt regelmatig getoetst op basis van een actuele risico-analyse in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing van de programmabegroting en – rekening.

Uitgangspunt van beleid is verder, dat er niet voor verschillende begrotingsonderdelen afzonderlijke buffers (bestemmingsreserves) worden gevormd. Dat vormt ook het uitgangspunt voor de risico-analyse ter onderbouwing van de gewenste minimum-omvang van de gemeentebreed benodigde buffer. Nauw hieraan verbonden is, dat de algemene reserve tevens voldoende handelingsmarge biedt voor frictie- en transitiekosten en eenmalige beleidsintensiveringen c.q. bestuurlijke prioriteiten in brede zin.

Uiteindelijk is het bij uitstek een politiek-bestuurlijke integrale afweging om in onderlinge balans en samenhang de kaders te stellen voor de noodzakelijke en gewenste voeding en aanwending van zowel de algemene reserve als de reserve stedelijke vernieuwing.

Schuldpositie
In de paragraaf “Weerstandsvermogen en risicobeheersing” staan kengetallen opgenomen die de financiële positie van gemeenten weergeven en die kunnen dienen ter vergelijking met andere gemeenten. Uit deze verplichte financiële kengetallen blijkt dat Amstelveen een sterke financiële positie heeft. De gemeente kan hierdoor tegenvallers opvangen, goed haar taken uitvoeren en hoeft haar inwoners en ondernemers niet overmatig te belasten.

Deze pagina is gebouwd op 09/06/2022 16:46:25 met de export van 09/06/2022 12:29:01