2.5 Ruimtelijke ontwikkeling

Wat heeft het gekost?

Financieel overzicht

bedrag x € 1.000

Rekening

Begroting 2021

Rekening 2021

Saldo

Programma

2020

Primitief

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

2021

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

1.190

-1.718

5.334

6.516

1.182

3.932

6.368

2.436

1.254

0.63 Parkeerbelasting

1.624

2.686

334

1.965

1.631

311

2.355

2.044

413

2.2 Parkeren

-222

-67

699

788

89

741

660

-81

-170

2.5 Openbaar vervoer

-156

-204

55

0

-55

-261

40

301

355

3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur

264

782

1.207

3.053

1.846

807

1.409

603

-1.243

8.1 Ruimtelijke ordening

-3.584

-3.165

7.771

4.522

-3.249

7.759

3.789

-3.971

-721

8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen)

1.515

2.834

4.213

8.953

4.740

1.831

1.036

-795

-5.535

8.3 Wonen en bouwen

315

-1.114

4.216

3.523

-693

3.953

3.775

-177

516

Totaal saldo van baten en lasten

946

33

23.828

29.319

5.492

19.073

19.433

359

-5.132

Reservemutatie

-155

1.332

1.890

1.827

-63

2.073

1.550

-522

-459

Resultaat

792

1.365

25.717

31.146

5.429

21.146

20.983

-163

-5.592

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
Energiebesparende maatregelen (voordeel € 855.000)
Per 1 juli 2019 is de informatieplicht energiebesparing van kracht. Dit houdt in dat wie meer dan 50.000 kWh of 25.000 m3 gas per jaar verbruikt, energiebesparende maatregelen moet uitvoeren welke een terugverdientijd hebben van 5 jaar of minder. Hiervoor is in 2021 een krediet beschikbaar gesteld van € 1.030.000 voor het aanbrengen van energiebesparende maatregelen in diverse gebouwen van het maatschappelijk vastgoed.

Bij besluitvorming is ook een aanvullende dotatie aan de onderhoudsvoorziening meegenomen ad. € 566.000. Vanwege nieuwe BBV wetgeving is het vanaf 2021 niet meer toegestaan om eenmalige dotaties toe te voegen aan de onderhoudsvoorzieningen. Dit bedrag valt thans vrij.

In het afgelopen jaar is gestart met de voorbereidingen en de uitvoering van deze maatregelen. Door de grootte van het werk, de benodigde voorbereidingstijd en de krapte op de bouwmarkt heeft dit voor 2021 in een uitgave van € 175.000 geresulteerd. Het realiseren van de overige maatregelen zal verder gefaseerd uitgevoerd worden in 2022. Het raadsvoorstel bij deze jaarstukken bevat een beslispunt om € 855.000 over te hevelen naar 2022.

Lagere huurinkomsten (nadeel € 309.000)
Door de Coronapandemie is bij een deel van de gebruikers de huur kwijt gescholden. Grotendeels is de kwijtgescholden huur verrekend met het lokaal coronafonds.

Startkoop (voordeel € 242.000)
De gemeenteraad heeft in februari 2009 de beleidsnotitie koopstarters vastgesteld. Bij aankoop van tranches of bij de verkoop van de woning vloeien gelden terug naar de gemeente. De ontvangen tranches storten we in de reserve Startkoop en Startersleningen. Deze reserve zetten we in bij nieuwe besluitvorming over startersvoorzieningen.

In 2021 zijn 16 tranches en bijbehorend bloot eigendom ontvangen voor € 484.000. Dit bedrag is gestort in de reserve. De begroting was € 242.000, dus ontstaat een voordeel van € 242.000.

Huisvesting werven en Zorgvlied (voordeel € 105.000)
Op het budget voor gebruikerslasten van de werven en Zorgvlied is € 105.000 overgebleven. Dit zijn diverse kleine afwijkingen op de budgetten voor energielasten, huur, onderhoud, belastingen en verzekeringen.

0.63 Parkeerbelasting/2.2 Parkeren
Ten opzichte van de begroting is ongeveer € 260.000 extra opbrengst gerealiseerd:

  • € 208.000 naheffingsaanslagen;
  • € 182.000 parkeergelden en;
  • € 128.000 lagere inkomsten uit vergunningen.

In de tweede tijdvakrapportage is de begroting neerwaarts bijgesteld met € 857.500. Het budget voor naheffingsaanslagen is neerwaarts bijgesteld met € 362.500 en voor parkeergelden € 495.000.

Tijdens het 1e halfjaar is minder ingezet op handhaving parkeren en vanaf het derde kwartaal is extra ingezet op handhaving parkeren. Daarnaast is door versoepeling van de coronaregels meer geparkeerd dan in de tweede tijdvak werd geprognosticeerd. Dit heeft samen ervoor gezorgd dat er een extra opbrengst is gerealiseerd van € 390.000.

Het tekort aan inkomsten parkeervergunningen in 2021 is ontstaan omdat de verwachte uitbreiding van betaald parkeergebieden naar aanleiding van de aangenomen motie van februari 2021, niet uitgevoerd is door de corona maatregelen. Deze extra inkomsten zijn wel begroot. De uitvoering is uitgesteld naar 2022. Daarnaast is door de corona ontwikkelingen te zien dat bedrijven minder parkeervergunningen afnemen dan begroot aangezien deze bedrijven veelal óf gesloten waren of merendeel van de medewerkers thuis-werkten.

2.5 Openbaar vervoer
Smart Mobility (voordeel € 95.000)
In 2021 is gestart met de pilot wijkmobiel WaMi/Smobmax. Bij een succesvolle pilot wordt deze verlengd en wordt een tweede voertuig toegevoegd. Het raadsvoorstel bij deze jaarstukken bevat een beslispunt om het resterende incidentele budget van € 95.000 over te hevelen naar 2022.

Openbaar Vervoer (OV) Fijnmazigheid (voordeel € 205.000)
De invulling van de motie OV Fijnmazigheid is in december 2021 met OV op Maat deels ingegaan. De tweede invulling van de motie start met Wijkbus Kostverloren in maart/april 2022.

3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur
Omdat het resultaat van de bouwgrondexploitaties elk jaar op de balans wordt opgenomen, is het saldo van baten en lasten in evenwicht. De belangrijkste uitzondering op dit evenwicht van baten en lasten zijn winstnemingen (en het corrigeren van teveel genomen winsten). Voor 2021 is sprake van een nadeel op dit taakveld van € 1,2 miljoen.

Daarnaast worden over- en onderbestedingen op geraamde jaarbudgetten voor inkomsten en uitgaven over het algemeen veroorzaakt door afwijking van de verwachte fasering per jaar. Deze afwijkingen hebben geen invloed op het totale projectbudget. Omdat het resultaat op het jaarbudget wijzigt, muteert ook het bedrag dat op de balans wordt opgenomen. Voor de projecten is in 2021 € 979.000 lagere lasten gerealiseerd. Aan baten is €  3,1 miljoen minder gerealiseerd.

A) Afwijkingen die afwikkelen met het rekeningresultaat (nadeel € 1,2 miljoen)

Mutaties winstafdrachten met invloed op het resultaat 2021 (nadeel €1,4  miljoen)

De Loeten

€ 1,5 miljoen minder winst

Bioscoop Stadsplein

€ 191.000 verlies

Zetterij

€ 196.000 meer winst

Ziederij

€ 59.000 minder verlies

Mutaties verliesvoorziening met invloed op het resultaat 2021 (voordeel € 168.000)
Het voordeel hangt samen met nadelen op winstafdrachten taakveld 3.2 en storting in de voorziening op taakveld 8.1. In het project Stadshart waren eind 2020 de projecten Groen van Prinstererlaan 114 en bioscoop Stadsplein opgenomen. Beide projecten maken eind 2021 financieel gezien geen onderdeel meer uit van dit project.

Het project Groen van Prinstererlaan 114 is verplaatst naar taakveld 8.1 facilitaire projecten. Het project bioscoop Stadsplein is verplaatst naar een exploitatie in voorbereiding. Gevolg is dat bijstorting in de voorziening voor project Stadshart van € 64.000 niet nodig was. Voor het toekomstig verlies kan ook een deel vrijvallen (€ 105.000).

B) Afwijkingen van lasten en/of baten van projecten, neutraal met balans
Over- en onderbestedingen op geraamde jaarbudgetten voor inkomsten en uitgaven van projecten worden vaak veroorzaakt door afwijking van de verwachte fasering per jaar. Deze afwijkingen hebben geen invloed op (de toereikendheid van) het projectbudget.

Omdat hierdoor het resultaat op het jaarbudget wijzigt, wijzigt ook het bedrag dat op de balans wordt opgenomen. De afwijking op de baten en lasten die betrekking hebben op de boeking naar de balans, bedraagt respectievelijk € 3,1 miljoen lagere baten en € 336.000 lagere lasten.

De afwijking op de baten en lasten zijn grotendeels te verklaren door ontwikkelingen binnen  vijf grondexploitaties. Bij de overige projecten zijn geen begrotingsafwijkingen groter dan € 100.000. Hiermee worden de voornaamste verschillen toegelicht.

Bedrijventerrein Amstelveen Zuid (BTAZ)
Hogere lasten € 643.000, neutraal met balans
Op 10 november 2021 is de gemeentelijke grondexploitatie BTAZ vastgesteld. Het plangebied bestaat uit zes deelgebieden: twee actieve grondexploitaties en vier facilitaire projecten. De historische boekwaardes zijn na vaststelling van de grondexploitatie verdeeld naar de nieuwe deelgebieden. In de begroting was een klein deel van het voorbereidingskrediet in deze actieve grondexploitatie opgenomen. Dit verklaart de afwijking. Daarnaast waren in de begroting nog geen plankosten opgenomen voor de capaciteit van afdeling Programma Nieuw Legmeer.

De Loeten
Lagere lasten € 97.000, lagere baten € 3,5 miljoen; neutraal met balans. Lager positief resultaat € 1.480.000; invloed op rekeningresultaat
De inkomsten van grondverkopen hangen af van het tempo waarmee de grondeigenaren hun plannen ontwikkelen. De gronden van de gemeente worden dan verkocht en bij deze percelen getrokken. De beoogde kopers waren in 2021 nog niet zo ver dat de koop gesloten kon worden, dit is nu in 2022 begroot.
De percelen die de gemeente verkoopt worden voorafgaand aan de verkoop bouwrijp gemaakt. De verkopen zijn doorgeschoven naar 2022, het bouwrijp maken en de plankosten daardoor ook. Door het achterblijven van de inkomsten is ook de winstneming lager

Stadshart
Lagere lasten € 1 miljoen, lagere baten € 104.000; neutraal met balans
Het deelproject Rembrandtstraat is in heroverweging. Hierdoor is niet gestart met de uitvoering en zijn de lasten € 714.000 lager. De aanvraag van de omgevingsvergunning voor het Townhouse is door de eigenaar/ontwikkelaar later gedaan dan verwacht. De start van de uitvoering is hierdoor vertraagd. Dit leidt tot € 160.000 lagere lasten en € 78.000 lagere baten.
De gerealiseerde uitgaven en inkomsten in project Stadshart voor Groen van Prinstererlaan 114 zijn overgegaan naar het aparte facilitaire project. Hierdoor ontstaat een verschil van € 216.000 lagere lasten en € 26.000 lagere baten. Zie ook toelichting facilitaire projecten

Stadsplein Bioscoop
Hogere lasten € 128.000; neutraal met balans. Hoger negatief resultaat € 191.000; invloed op rekeningresultaat
Het project Stadsplein bioscoop maakte tot en met 2020 onderdeel uit van het project Stadshart. Daarom is voor dit project geen begroting opgenomen in 2021. Hierdoor ontstaat een nadeel van € 128.000. De onderhandelingen met de bioscoopexploitant waren complexer en langduriger dan voorzien. Dit heeft geleid tot € 191.000 voorbereidingskosten die niet verhaald kunnen worden.

Zetterij
Hogere baten € 581.000; neutraal met balans. Hoger positief resultaat € 196.000; invloed op rekeningresultaat
Het project Zetterij is in 2021 gesplitst in een actief en faciliterend deel. Alle budgetten zijn in de begroting opgenomen in het facilitaire deel op taakveld 8.1 Ruimtelijke Ordening. De gronduitgifte is dit jaar gerealiseerd voor € 581.000 en de resultaatneming bedraagt hierdoor € 196.000

Taalveld 8.1 Ruimtelijke ordening

A) Afwijkingen die afwikkelen met het rekeningresultaat (voordeel € 130.000)
Projectorganisatie grote projecten (voordeel € 41.000)
De uitgaven voor de projectorganisatie grote projecten zijn € 41.000 lager dan begroot. Het is een optelsom van een aantal deelactiviteiten die nog niet geheel konden worden uitgevoerd. De afwikkeling met de reserve "grote projecten" en de reserve "Stadshart" is hierdoor ook € 41.000 lager.

Visies en onderzoeken (voordeel € 88.000)
Door gebrek aan ambtelijke capaciteit en arbeidsmarktproblematiek is het in 2021 niet gelukt
om naast de Bovenkerkerweg nog een gebiedsvisie op te pakken. Ook is er veel capaciteit ingezet voor de Omgevingswet, daar zijn binnen de bedrijfsvoering aparte budgetten voor.

B) Afwijkingen facilitaire projecten die afwikkelen met het rekeningresultaat (nadeel € 860.000)

Positieve resultaten facilitaire projecten

nadeel inkomsten € 233.000 minder winst

Negatieve resultaten facilitaire projecten

voordeel uitgaven € 311.000 minder verlies

Dotatie voorziening facilitaire projecten

nadeel € 759.000

Vrijval voorziening facilitaire projecten

nadeel € 179.000

Zie onderdeel Facilitaire projecten voor inhoudelijke toelichting.

8.2 Grondexploitaties (niet bedrijventerreinen)
Omdat het resultaat van de bouwgrondexploitaties elk jaar op de balans wordt opgenomen, is het saldo van baten en lasten in evenwicht. De belangrijkste uitzondering op dit evenwicht van baten en lasten zijn winstnemingen (en het corrigeren van teveel genomen winsten). Voor 2021 is sprake van een nadeel op dit taakveld van € 5,5 miljoen.

Daarnaast worden over- en onderbestedingen op geraamde jaarbudgetten voor inkomsten en uitgaven van projecten over het algemeen veroorzaakt door afwijking van de verwachte fasering per jaar. Deze afwijkingen hebben geen invloed op het projectbudget. Omdat het resultaat op het jaarbudget wijzigt, muteert ook het bedrag dat op de balans wordt opgenomen. Voor de projecten is er in 2021 € 3,5 miljoen lagere lasten gerealiseerd. Aan baten is € 6,6 miljoen minder gerealiseerd.

A) Afwijkingen die afwikkelen met het rekeningresultaat (nadeel € 5,5 miljoen)
Mutaties winstafdrachten met invloed op het resultaat 2021 (nadeel € 4,5 miljoen)

Middenwaard

nadeel € 774.000

Westwijk Zuidoost

nadeel € 2,6 miljoen

Zonnestein 64-66

nadeel € 1,0 miljoen

Overige zeven projecten

nadeel € 138.000

Mutaties voor de voorziening met invloed op het resultaat 2021 (nadeel € 1,0 miljoen)
Voor de aankoop ingericht gebied Oostelijke Poeloever in 2022 moet € 1,0 miljoen gestort worden. Deze aankoop moet volgens de boekhoudregels opgenomen worden op taakveld 8.2 Grondexploitatie. In de begroting is deze aankoop opgenomen als investering op programma 4.  Zie overschot op programma 4 investeringen en bijbehorende storting in reserve kapitaallasten verkeer en vervoer.

B) Afwijkingen van lasten en/of baten van projecten, neutraal met balans
Over- en onderbestedingen op geraamde jaarbudgetten voor inkomsten en uitgaven van projecten worden over het algemeen veroorzaakt door afwijkingen ten opzichte van de verwachte fasering per jaar. Deze afwijkingen hebben geen invloed op (de toereikendheid van) het projectbudget.

Omdat hierdoor het resultaat op het jaarbudget wijzigt, wijzigt ook het bedrag dat op de balans wordt opgenomen. De afwijking op de baten en lasten die betrekking hebben op de boeking naar de balans, bedraagt respectievelijk € 6,6 miljoen lagere baten en € 3,4 miljoen lagere lasten.

De afwijkingen van baten en lasten zijn grotendeels te verklaren door ontwikkelingen binnen negen grondexploitaties. Bij de overige projecten zijn geen begrotingsafwijkingen groter dan € 100.000. Hiermee worden de voornaamste verschillen toegelicht.

Alleman kwartier
Lagere lasten € 215.000; neutraal met balans
Door bezwaren van omwonenden zijn de budgetten voor plankosten en bestemmingsplanprocedure van € 215.000 doorgeschoven naar 2022.

Appellaan-Notenlaan fase 2
Lagere lasten € 182.000; neutraal met balans
Het project is vertraagd. De beoogde ontwikkelaar is afgehaakt, omdat zij met de huidige grondprijzen het project niet sluitend krijgen. Naar verwachting wordt het project in 2022 voortgezet met een nieuwe initiatiefnemer. De plankosten van € 110.000 zijn daarom doorgeschoven. Het sloopbudget van € 70.000 is niet meer nodig omdat het sloopwerk eerder al was uitgevoerd.

Carmenlaan
Lagere lasten € 237.000; neutraal met balans
In het project Carmenlaan is een woningbouwplan in voorbereiding voor 152 woningen op gronden van de gemeente en daarnaast een particulier initiatief met 205 woningen (Energiek). Doordat de onderhandeling met de marktpartijen over de prijsvorming lang duurde, zijn de voorbereidingskosten € 237.000 lager.

Landtong
Lagere lasten € 334.000; neutraal met balans
De sloop van de eerste schoolgebouwen is vertraagd. Vooral de voorbereiding  van het beschikbaar krijgen van een veilige bouwroute duurde lang. Dit is nu gegarandeerd. De sloop van de eerste gebouwen vindt plaats vanaf maart/april 2022. Door deze vertraging is het budget doorgeschoven naar 2022.

Maalderij 4-8
Lagere baten € 990.000, lagere lasten € 547.000; neutraal met balans
Het project heeft vertraging opgelopen door lange onderhandeling voor de koopovereenkomst. De budgetten voor uitgaven, voor zowel de verwerving € 510.000 en de plankosten € 37.000 schuiven door naar 2022. Het budget voor de inkomsten, gronduitgifte € 990.000, schuift door naar 2023.

Middenwaard
Lagere baten € 1,2 miljoen, lagere lasten € 741.000; neutraal met balans. Lager positief resultaat € 774.000; invloed op rekeningresultaat
Er is geprobeerd om de grond 1 op 1 uit te geven om samen met ontwikkelaar en gemeente te leren hoe we woningen en openbaar gebied zo duurzaam mogelijk kunnen maken. Gedacht was dat het beter was om een partij te vinden om samen de ambities te halen, omdat duurzaamheidseisen veelal niet juridisch afdwingbaar zijn.

We zijn hiervan teruggekomen vanwege de wens om in openbaarheid te treden over onze ambities en ook vanwege het Didamarrest. Er is besloten om via een tender de grond uit te geven. De leidraad duurzaam bouwen en ontwikkelen is vastgesteld en dat is het uitgangspunt voor de duurzaamheid. De grond is hierdoor niet uitgegeven in 2021 en ook de uitgavenbudgetten en winstneming zijn hierdoor lager.

Van Heuven Goedhartlaan 933
Lagere lasten € 197.000; neutraal met balans
Het bouwrijp maken is nagenoeg afgerond. Door onduidelijkheid in PFAS (poly- en perfluoralkylstoffen) beleid was een ruim budget opgenomen. Door nieuw PFAS beleid zijn de kosten voor bouwrijp maken meegevallen. Het niet benodigde deel van dit budget valt vrij in 2022. Daarnaast is in 2021 een nieuw parkeerterrein aangelegd. Het resterende budget schuift door naar 2022 om de herinrichting van het omliggende terrein uit te voeren. Het budget voor de herstelwerkzaamheden van het groen rondom het zorgcentrum is door de te natte omstandigheden ook doorgeschoven naar 2022.

Westwijk Zuidoost
Lagere baten € 4,6 miljoen, lagere lasten € 484.000; neutraal met balans. Lager positief resultaat € 2,6 miljoen; invloed op rekeningresultaat
De uitvoering van de zorgwoningen is vertraagd doordat omwonenden de bouw tegenhouden. De Raad van State heeft de gemeente in het gelijk gesteld, maar de procedure tegen de vergunning loopt nog. De grond is hierdoor niet uitgegeven. Ook de kosten voor werkzaamheden buitenruimte zijn € 310.000 lager dan begroot. Daarnaast zijn de mogelijke kosten voor planschade en plankosten doorgeschoven naar 2022. Het niet uitgeven van de grond betekent ook dat de winstneming is uitgesteld.

Zonnestein 64+66
Lagere lasten € 312.000; neutraal met balans. Lager positief resultaat € 1 miljoen; invloed op rekeningresultaat
Door de te natte bodem is de aanleg van het groen niet in 2021 gerealiseerd. Hierdoor schuift dit budget door naar 2022. De werkzaamheden voor de verplaatsing van de kabels en leidingen trafo zijn hierdoor ook doorgeschoven naar 2022. Gevolg hiervan is dat de winstneming van 2021 is aangepast van € 1,8 miljoen naar € 770.000.

Overige zeven projecten - lagere lasten € 181.000, lagere baten € 112.000; neutraal met balans

8.3 Wonen en bouwen
Verlening Omgevingsvergunningen (voordeel baten € 213.000)
De legesinkomsten en de hiermee samenhangende lasten worden begroot op basis van (project)ontwikkelingen en verwachte vergunningaanvragen. Daarbij zit altijd een risico, hetgeen de gemeente niet zelf kan beïnvloeden. Onder andere marktontwikkelingen, het tempo van de aanvrager zelf en economische omstandigheden (COVID-19) beïnvloeden of en wanneer een project daadwerkelijk tot een realisatiefase komt. Bovendien kan de gemeente alleen op basis van een inschatting van het initiatief een raming maken van de leges, terwijl een exact bouwplan nog niet bekend is. Dit alles leidt tot  € 213.000 aan hogere baten dan was ingeschat voor 2021.

Toezicht Omgevingsvergunningen (voordeel lasten € 278.000)
Bij grote projecten vanaf € 500.000 wordt op basis van een vastgestelde aanname een reservering gemaakt voor de te verwachten kosten met betrekking tot het noodzakelijke toezicht op die grote projecten inclusief de constructieve toets. Op basis van nacalculatie worden de projecten “afgerekend” nadat deze zijn afgerond (voordeel € 173.000). Omdat er minder vergunningen zijn verleend dan was begroot, valt de werkelijke reservering voor toezicht op projecten 2021 € 105.000 lager uit.

Bij de invoering van de Omgevingswet wordt beoordeeld of de huidige systematiek voldoet en wellicht vereenvoudigd kan worden.

Deze pagina is gebouwd op 09/06/2022 16:46:25 met de export van 09/06/2022 12:29:01