2.6 Bestuur, bevolking en veiligheid

Wat heeft het gekost?

Financieel overzicht

bedrag x € 1.000

Rekening

Begroting 2021

Rekening 2021

Saldo

Programma

2020

Primitief

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

2021

0.1 Bestuur

-3.093

-3.626

3.824

885

-2.939

3.537

822

-2.715

224

0.2 Burgerzaken

-1.231

-1.099

2.812

1.203

-1.609

2.952

1.548

-1.404

205

1.1 Crisisbeheersing en brandweer

-5.913

-5.990

5.779

0

-5.779

6.356

0

-6.356

-577

1.2 Openbare orde en veiligheid

-4.155

-4.222

5.301

707

-4.595

5.102

488

-4.614

-19

Totaal saldo van baten en lasten

-14.391

-14.937

17.715

2.794

-14.921

17.947

2.858

-15.089

-168

Reservemutatie

387

299

0

77

77

84

80

-4

-81

Resultaat

-14.004

-14.638

17.715

2.871

-14.844

18.030

2.938

-15.093

-249

0.1 Bestuur
Burgemeester en wethouders (voordeel € 60.000)
Doordat de diverse maatregelen in verband met het coronavirus langer heeft duurt dan was voorzien, is door het college per saldo € 60.000 minder besteed aan onder andere vervoerskosten, representatie en extern advies.

Samenwerking Aalsmeer (voordeel € 40.000)
De gemeenteraad had voor de advisering samenwerking met de gemeente Aalsmeer € 363.000 beschikbaar gesteld in 2021. Hiervan is € 300.000 bij de 2e tijdvak overgeheveld naar 2022. Het raadsvoorstel bij deze jaarstukken bevat een beslispunt om € 40.000 over te hevelen naar 2022.

Voorziening Alg. pensioenwet politiek ambtsdragers (APPA) (Nadeel € 92.000)
De contante ("overdrachts") waarde van de pensioenen wordt voor een belangrijk deel bepaald door de marktrente. De overdrachtswaarde is begin 2022 geactualiseerd door een extern specialist voor pensioenberekening bestuurders.

De gehanteerde 25-jaarsrente van De Nederlandsche Bank voor de berekening is van 0,082% toegenomen naar 0,528% (stand per 30 september 2021). Om in de toekomst aan de verplichtingen te kunnen voldoen is door deze hogere rente van afgerond 0,45%-punt nu minder geld benodigd in de voorziening. 

In het raadsvoorstel " Budgetoverheveling"  van december 2021 werd geschat dat de hogere rekenrente een vrijval van de voorziening zou betekenen van € 0,5 miljoen. De definitieve berekening door de extern adviseur realiseert in een vrijval van € 408.000. 

Gemeenteraad (voordeel € 30.000)
Mede door het coronavirus is door de gemeenteraad € 30.000 minder besteed aan onder opleidingen, reiskosten en uitbesteed werk.

Griffie (voordeel € 82.000)
De gemeenteraad heeft op 17 februari 2021 ingestemd met formatie-uitbreiding van de griffie. Het voordeel op het salarisbudget van de Griffie wordt verklaard doordat er nog een vacature openstaat en de andere later dan gepland is ingevuld. Ook de lagere inschaling van een medewerker, dan waar in de begroting rekening mee is gehouden, draagt bij aan het voordeel. Door wisselingen op de griffie en de gevolgen van de coronamaatregelen is minder behoefte geweest aan externe inhuur voor interim-werkzaamheden of externe onderzoeken het afgelopen jaar.

0.2 Burgerzaken
Leges en rijksafdrachten burgerzaken (voordeel € 170.000)
In de 2e tijdvakrapportage werd een tekort op de legesinkomsten verwacht van € 250.000 en is de begroting bijgesteld. De verwachting was dat door de corona crisis minder documenten zoals reisdocumenten en rijbewijzen zouden worden verstrekt, alsmede huwelijken zouden worden uitgesteld.

Bij opmaak van de rekening blijkt er een inhaalslag gemaakt te zijn op het gebied van aanvragen reisdocumenten. Dit leidt tot een positief resultaat ten opzichte van de begroting van € 170.000. Dit is een saldo van hogere leges ad. € 345.000 en hogere rijksafdrachten van € 175.000.

1.1 Crisisbeheersing en brandweer

Dit taakveld heeft een overschrijding van € 577.000. Dit wordt, naast enkele restbudgetten binnen dit taakveld die voordelig uitvallen, veroorzaakt door het Functioneel Leeftijdsontslag:

Functioneel Leeftijdsontslag (nadeel € 617.000)
De Brandweer Amsterdam-Amstelland heeft er voor gekozen om, net als in 2020, vervroegd bij te storten in de levenslooptegoeden van de brandweermedewerkers. Dit levert geen extra kosten op, maar is alleen een verschuiving in de tijd.

De reden is vooral van belastingtechnische aard. De vervroegde storting van € 617.000 die bij Amstelveen in rekening wordt gesteld, komt ten laste van de reserve FLO. Omdat deze onttrekking aan de reserve niet begroot was in 2021, moet deze via een apart beslispunt bij de jaarrekening worden bekrachtigd. De onttrekking zal vervolgens in 2022 plaatsvinden en is daarmee per saldo budgettair neutraal. Voor 2021 betekent dit echter een negatief saldo van € 617.000.

Het jaar 2021 is het laatste jaar dat vervroegde bijstorting plaats vindt. Door de bijstortingen  in 2020 en 2021 zijn vanaf 2022 de jaarlijkse stortingen lager. Het raadsvoorstel bij deze jaarstukken bevat een beslispunt om € 617.000 in 2022 ten laste te brengen van de reserve FLO.

1.2 Openbare orde en veiligheid
Dit taakveld laat een zeer beperkte overschrijding te zien van € 19.000. Binnen het taakveld kunnen de volgende relevante zaken worden gemeld.

Regionale samenwerkingen (budgettair neutraal)
De gemeente Amstelveen ontvangt rijksbijdragen via het RIEC voor de uitvoering van regionale taken in de 5 Amstellandgemeenten voor onder andere ondermijning en burgernet. Amstelveen is de formele werkgever voor de regionale medewerkers op deze onderdelen waardoor het budget voor de inzet van deze medewerkers via de begroting van Amstelveen loopt. Om die reden worden de niet bestede middelen op de balans per 31 december 2021 gereserveerd , waardoor het niveau van uitgaven en inkomsten € 220.000 lager is dan begroot.  Deze middelen worden in 2022 ingezet.

Casus regisseur Radicalisering (voordeel € 55.000)
Ook in 2021 was er (weer) sprake van een onverwachte rijksbijdrage via het Actiecentrum Veiligheid en Zorg Amsterdam-Amstelland voor de kosten van de regionale radicaliseringsregisseur. Het beschikbare budget van € 36.500 voor de gemeente Amstelveen is hierdoor niet aangesproken. Daarnaast heeft de gemeente Amstelveen een bedrag van € 18.500 ontvangen van gemeente Uithoorn omdat de uitvoeringskosten in de gemeente Uithoorn lager uitvielen dan de ontvangen rijksbijdrage over 2021.

Handhaving buitenruimte (nadeel € 58.000)
Bij invoering van de scanscooter en de daarbij behorende software was geen rekening gehouden met de uitbreiding en aanpassing van bestaande ICT inzake nieuwe parkeergebieden. Tevens bleek het ook noodzakelijk om alle bestaande parkeergebieden te digitaliseren, iets wat in het verleden, wel wenselijk was, maar niet was gedaan. Hierdoor is in 2021 € 58.000 meer besteed aan handhaving parkeren dan was voorzien. Deze extra kosten worden in 2021 gedekt uit de hogere opbrengsten naheffingsaanslagen.

Deze pagina is gebouwd op 09/06/2022 16:46:25 met de export van 09/06/2022 12:29:01